Chi siamoStoria_Microteatro_CISBiT_Studio_Obraz_MTTMedizioni.htmlStoria_Microteatro_CISBiT_Studio_Obraz_MTTMedizioni.htmlshapeimage_1_link_0
ContattiContatti.htmlContatti.htmlshapeimage_2_link_0
Homehome_microteatro_centro_di_biomeccanica_teatrale.htmlhome_microteatro_centro_di_biomeccanica_teatrale.htmlshapeimage_3_link_0
iscriviti alla mailing listmailto:info@microteatro.it?subject=iscrizione%20mailing%20listmailto:info@microteatro.it?subject=iscrizione%20mailing%20listshapeimage_4_link_0
Micro Teatro Terra Marique via Floramonti 9 - 06121 Perugia C.F. 94081320544 P.I. 02384470544home_microteatro_centro_di_biomeccanica_teatrale.html
Trasparenza - Archivio - Privacy Policy - Cockie Policy - Creditihome_microteatro_centro_di_biomeccanica_teatrale.html

Prof. Fausto Malcovati


Professore di lingua e letteratura russa e storia del teatro russo presso le università di Pavia, Bari, Milano e Arezzo, è uno dei massimi esperti di teatro russo nel mondo. Si è occupato soprattutto di teatro, conducendo curando libri su Stanislavskij ,Mejerchol'd, Vactangov e sui grandi autori russi Dostoevskij, Gogol', Turgenev, Čechov e dei simbolisti russi. Collabora con le più importanti case editrici italiane

Nel 2016 ha ricevuto il premio speciale UBU per il valore della sua ricerca.

Collabora con registi e teatri di tutta Italia.


Professor of Russian language and literature and history of Russian theater at the universities of Pavia, Bari, Milan and Arezzo, he is one of the leading experts of Russian theater around the world. He mainly dealt with theater, conducting books on Stanislavskij, Mejerchol'd, Vachtangov and on greatest Russian authors like Dostoevskij, Gogol ', Turgenev, Chekhov and Russian symbolists. Collaborate with the most important Italian publishing houses

In 2016 he received the UBU Special Award for the value of his research.

He collaborates with directors and theaters.

Decani / Directors:

Gennadi N. Bogdanov:


Laureato come attore al GITIS (Istituto Statale d’Arte Teatrale di Mosca), dal 1972 al 92 è attore nella compagnia stabile del Teatro della Satira. All’interno dello stesso Teatro della Satira diventa allievo di Nikolaj Kustov (attore ed istruttore di Biomeccanica Teatrale presso il Teatro Mejerchol’d fino al 1938) alla morte del quale ne eredita la pedagogia.

Dal 1992 al 2000 è  professore al GITIS, Istituto Statale d’Arte Teatrale di Mosca, nel 1993 fonda e dirige l’International School of Theatrical Biomechanics. Collabora con il Mime Centrum, e con la scuola d’arte drammatica Ernst Busch di Berlino, l'ISTA (International School Theatrical Antropology) diretta da Eugenio Barba e numerosi altre università e teatri in tutto il mondo.

Ha diretto spettacoli in Russia, Germania, UK, Brasile, Italia e Francia.

Nel 2004 è co-fondatore del Centro Internazionale Studi di Biomeccanica Teatrale di Perugia.

È presente nel dizionario di Antropologia Teatrale "L'arte segreta dell'attore" edito in differenti lingue, come erede della Biomeccanica Teatrale di Mejerchol’d


Graduated as actor from Russian University of Theatre Arts (GITIS), from 1972 to 1992 is actor of Theatre of the Satire of Moscow. Into the same theatre he studied with Master Nikolai Kustov (actor and instructor of theatrical biomechanics, that worked with Meyerhold till 1938). Inherited the tradition of the Theatrical Biomechanics of Meyerhold, used as a basis of his work in the theatre.

From 1992 to 2000 is istructor of biomechanics at Russian University of Theatre Arts (GITIS) and 1993 founded and directed the International School of Theatrical Biomechanics. He collaborates with the Mime Centrum and with the Drama School Ernst Busch at Berlin, ISTA (International School of Theatrical Anthropology) directed by Eugenio Barba and many university, treatre and gruop around of the world.

He directed performance in Russia, German, UK, Brasil, Italy, France.

Since 2004  he is founder and pedagogy director of International Centre of Theatrical Biomeccanics of Perugia (Italy).

Inside the Theater Antropology Dictionary by Eugenio Barba and Nicola Savarese is mentioned as heir to the biomechanics pedagogy.

Docenti / Teachers:

Maurizio Azzurro


Diplomato presso ICRA Project di Napoli, si specializza in maschera studiando con i più grandi maestri contemporanei.

Nel 1992 fonda la Compagnia Teatrale “La Mansarda-Teatro dell’Orco” di Caserta, dove è pedagogo, regista e attore. Ha lavorato con Il Teatro Stabile di Napoli/Teatro Nazionale e con i registi quali Andrea De Rosa, Mimmo Borrelli lavorando in Italia, Cipro, Turchia, Ungheria e Stati Uniti. Nel 2009 è fondatore e direttore artistico “Di Maschera in Maschera” Centro Studi sulla Tradizione della Maschera Teatrale In Campania.

E’ stato Docente di Mimo, Pantomima e Arte Drammatica per il Centro Regionale della Danza “Lyceum” di Napoli.

Graduated from the ICRA Project in Naples, he specializes in masks by studying with the greatest contemporary masters.

In 1992 he founded the Theater Company "La Mansarda-Teatro dell'Orco" of Caserta, where he is pedagogue, director and actor. He worked with the Teatro Stabile di Napoli / Teatro Nazionale and with directors such as Andrea De Rosa, Mimmo Borrelli working in Italy, Cyprus, Turkey, Hungary and the United States. In 2009 he founded and he is art director of "Di Maschera in Maschera" Center for Studies on the Tradition of the Theater Mask in Campania. He taught Mime, Pantomime and Dramatic Art for the "Lyceum" Regional Dance Center in Naples.

Marcelo Bulgarelli


Si laurea in Teatro presso l'Università dello Stato di Rio Grande do

Sul e ha conseguito la laurea magistrale presso l’università Federale di Porto Alegre. Attualmente è dottore di ricerca presso la stessa università.

Dal 2002 inizia la ricerca la Biomeccanica Teatrale di Mejerchol’d e dal 2008 stduia e collabora con il Centro Internazionale di Studi di Biomeccanica Teatrale. Fonda in Italia la compagnia di danza e teatro “La fabbrica dei gesti” e in Brasile Rakurs Teatro.

Lavoro tra il Brasile e l’Itala come attore, regista e pedagogo. Ha ricevuto il Premio Açorianos 2010 come Miglior attore per lo spettacolo "Dia desmanchado"


Graduated in Theater at the Rio Grande do State University Sul and holds a master's degree from the Federal University of Porto Alegre. He is currently a PhD at the same university.

Since 2002, Mejerchol’d Theatrical Biomechanics has started research and since 2008 he has been studying and collaborating with the International Center for Theatrical Biomechanics Studies He works between Brazil and Italy as an actor, director and pedagogue. He fouds In Italy “La fabbrica dei gesti” dance/theater company and in Brazil Rakuers Teatro company, He received the 2010 Açorianos Award for Best Actor for the show "Dia desmanchado".

Nicola di Filippo


Studia presso il Conservatorio di Musica “F. Morlacchi “di Perugia con la M° Gabriella Rossi nei registri di tenore e controtenore ei presso il Teatro Lirico Sperimentale di Spoleto. Dal 2016 svolge intensa attività concertistica come solista in Umbria, Toscana, Emilia Romagna, Campania e Lombardia collaborando con vari ensemble di musica antica e contemporanea e teatri d’opera, tra cui il San Carlo di Napoli.

Come attore si forma presso il Centro Internazionale Studi di Biomeccanica Teatrale, diventando attore della compagnia Micro Teatro Terra Marique e del Teatro di Figura Umbro.


He studies at coservatory “F. Morlacchi “in Perugia with M° Gabriella Rossi in the registers of tenor and countertenor and at the opera school Teatro Lirico Sperimentale in Spoleto. Since 2016 he has carried out intense concert activity in Umbria, Tuscany, Emilia Romagna, Campania and Lombardy collaborating with various ancient and contemporary music ensembles and opera houses, including the San Carlo in Naples.

As actor he studied theater and theater biomechanics at the International Center for Studies of Theatrical Biomechanics, becoming an actor of the company Micro Teatro Terra Marique, Breakfast Club Theater and of the Umbrian Figure Theater.

Ladilsava Laura Dujsikova


Si diploma al Conservatorio Statale di Brno come attrice nel 1985 dove inizia a studiare step dance con Dušan Tomek da giovanissima. Continua a perfezionarsi con Radek Balas Senior con cui coreografa spettacoli con i quali si esibisce in Cecoslovacchia, Austria e Italia. È stata attrice nella compagnia stabile di Pribram (Slovacchia) e in Italia attrice e marionettista con Il teatro di Figura Umbro e Micro Teatro Terra Marique. Amplia le proprie competenze studiando con il M° Bogdanov Biomeccanica Teatrale, Clownerie e maschera. È stata per 11 anni insegnate di step dance, recitazione e movimento scenico al conservatorio ecclesiastico di  Kromeriz (Rep. Ceca).

She graduated at the Brno State Conservatory as actress in 1985 where she began studying step dance with Dušan Tomek at a very young age. He continues to improve with Radek Balas Senior with whom he choreographs her shows with which he performs in Czechoslovakia, Austria and Italy. She work as actress in the stable company of Pribram (Slovakia) and in Italy as actress and puppeteer with Umbrian Figure Theater and Micro Teatro Terra Marique. Expand your skills by studying with M° Bogdanov theater biomechanics, clownerie and mask. For 11 years she was step dance, acting and stage movement teacher at the Ecclesiastical Conservatory of Kromeriz (Czech Republic.

Francesco Paolo Isidoro


Dopo la formazione sul metodo Lecoq   collabora con il collettivo “Dyne org” in Austria, Italia e Croazia e con la compagnia norvegese “Uendelig Teater”. Dal 2004 al 2007 lavora alla “Scuole Sperimentale dell’Attore” diretta da Ferruccio Merisi e Claudia Contin. 

Dal 2002 studia la Biomeccanica Teatrale  con il maestro Bogdanov. Fonda a Pordenone la compagnia 99 mq e lavora come pedagogo e regista. La sua ricerca teatrale risente di molteplici influenze: le avanguardie storiche, il terzo teatro, la scena musicale industrial ed il linguaggio della maschera. Le sue produzioni, sono tese alla composizione di immagini simboliche attraverso sperimentazioni mutuate dal surrealismo e dal situazionismo.


He studied the Lecoq method and he collaborates with the collective “Dyne.org” in Austria, Italy and Croatia and with the Norwegian company “Uendelig Teater”. From 2004 to 2007 he worked at the "Scuola Sperimentale dell’attore" directed by Ferruccio Merisi and Claudia Contin. Since 2002 he has been studying theatrical biomechanics with master Bogdanov. He founds “99 mq” company at Pordenone and works as pedagogue and director. His theatrical research is influenced by many aspects: the historical avant-gardes, the third theater, the industrial music scene and the language of the mask. His productions are aimed at the composition of symbolic images through experiments borrowed from surrealism and situationism.

Bianca Lindi


Si diploma in danza Classica (Royal Accademy of Dance) nel 2009 e fin da subito si  dedicata alla pedagogia. Approfondisce gli aspetti fisiologici, biomeccanici del corpo del ballerino e del danzatore, sviluppando percorsi di allenamento personalizzati per  le diverse età. Diventa istruttrice di Pialtes, Danza Aerea, fisiodanza e stretching pre e post allenamento. Ha collaborato con differenti compagnie teatrali e insegna movimento espressivo e creativo ai bambini delle scuole.

Fonda e dirige la scuola di danza New Ballet School.


He graduated in Classical dance (Royal Academy of Dance) in 2009 and immediately dedicated himself to pedagogy. He deepens the physiological, biomechanical aspects of  dancer's body, developing personalized training path for different ages. She is an instructor of Pialtes, Aerial Dance, fisiodance and stretching pre and post workout. He has collaborated with different theater companies and teaches expressive and creative movement to school children.

She founds and directs the New Ballet School where teaches ballet and contempoany dance.

Robert Reid


Studia alla Quebec University ed lavora come regista a Montreal. Insegna performance / recitazione, regia teatrale e traduzione dell'analisi del testo in dinamiche sceniche. È co-supervisore del programma Acting for the Theatre (ACTT) presso la Concordia University di Montreal. Influenzato nella sua ricerca e pratica dal lavoro di V. Meyerhold, è stato a lungo allievo di Gennadi Bogdanov. È un profondo conoscitore degli autori contemporanei di teatro in lingua francese e inglese.


Studied at Quebec University and h is a director based in Montreal.  He teaches mainly performance/acting, stage/theatre directing and the translation of text analysis into stage dynamics.  He is the co-supervisor of the Acting for the Theatre (ACTT) program at Concordia University. Influenced in his research and practice by the work of V. Meyerhold, he’s been a long time student of Gennadi Bogdanov. He is a great expert of french and english theater contemporary authors.

prof. Gabriele Sofia


È Professore Associato (MCF HDR) in Arti dello spettacolo presso l'Université Grenoble Alpes. Phil. Doctor in Tecnologie digitali per la ricerca sullo spettacolo ed Esthétique, Sciences et Technologies des Arts, ha lavorato sotto la co-supervisione del Dipartimento di Storia dell'Arte e Spettacolo della Sapienza Università di Roma e del Laboratoire d'Ethnoscénologie de l'Université Paris 8. Dal 2006 conduce un progetto di ricerca transdisciplinare sulla neurofisiologia del l'attore e lo spettatore. Collabora con la rivista di studi teatrali Teatro e Critica. Suoi articoli sono stati pubblicati in saggi e riviste di tutto il mondo.


He is Associate Professor (MCF HDR) in Performing Arts at the Université Grenoble Alpes. Phil. Doctor in Tecnologie digitali per la ricerca sullo spettacolo and Esthétique, Sciences et Technologies des Arts. He worked under the co-supervision of the Dipartimento di Storia dell'Arte e Spettacolo at Sapienza Università di Roma and the Laboratoire d’Ethnoscénologie de l’Université Paris 8. Since 2006 he has been carrying out a transdisciplinary research project on the neurophysiology of the actor and the spectator. He collaborates with the review of theatrical studies Teatro e Critica. His articles have been published in essays and reviews around the world.

Walter Sumkas


Giocoliere, equiibrista e acrobata si forma in Argentina, Spagna, Russia e Svizzera specializzandosi in equilibrismo su corsa tesa e acrobatica.

Ha un’intesa attività performativa che lo vede esibirsi in festival di teatro di strada in Sud America e in Europa.

È fondatore della scuola di circo Rataplan a Bastia Umbra (Pg)

Lavora con progetti di circo sociale con disabili e bambini.

È docente presso differenti scuole di circo e palestre in Italia, Argentina, Spagna e Svizzera.


Juggler, equiibrist and acrobat, he studied in Argentina, Spain, Russia and Switzerland, specializing in acrobatic and tense running acrobatics.

He has an intense performing activity. He perform in street theater festivals in South America and Europe.

He founds Rataplan Circus School at Bastia Umbra (Pg).

He works with social circus projects with disabled persons and children.

He teaches at different circus schools and acrobatic gyms in Italy, Argentina, Spain and Switzerland.

Coordinatore / Coordinator

Claudio Massimo Paternò


Si diploma nel 2000 come attore presso la Scuola d’Arte Drammatica del Centro Universitario Teatrale – Teatro Stabile dell’Umbria (CUT-TSU) presso la quale lavora, fino al 2004. Studia Biomeccanica Teatrale di Mejerchol’d con il M° Gennadi Nikolaevic Bogdanov dal 1998. Nel 2004 con il M° Bogdanov fonda il Centro Internazionale Studi di Biomeccanica Teatrale (CISBiT) di cui è coordinatore. Collabora con differenti compagnie di teatro di prosa, teatro di figura animata e teatro fisico.

Lavora come attore, regista, pedagogo e animatore di figure animate in Italia, Brasile, Turchia e Svizzera.

Ha curato l’edizione italiana del saggio “Meyerhold” di B. Picon Vallin e ha scritto “Manuale di Biomeccanica Teatrale di Mejerchol’d”


Graduated in 2000 as an actor at the School of Dramatic Art of the University Theater Center - Teatro Stabile dell'Umbria (CUT-TSU) where he worked until 2004. He studied Theatrical Biomechanics of Mejerchol'd with the M ° Gennadi Nikolaevic Bogdanov since 1998. In 2004 with M ° Bogdanov he founded the International Center for Studies of Theater Biomechanics (CISBiT) of which he is coordinator. He works with different companies (drama theater, puppet theater and physical theater).

He works as an actor, director, pedagogue and animator of animated figures in Italy, Brazil, Turkey and Switzerland. He edited the Italian edition of the essay "Meyerhold" by B. Picon Vallin and wrote "Manual Theatrical Biomechanics by Meyerhold"

Il team di docenti dell’International Meyerhold | Summer School sono professionisti di lunga esperienza sia nella pratica che nell’insegnamento. Tutti attraverso la propria creatività, supportati da un costante studio e lavoro hanno conseguito numerosi successi nel loro campo, sviluppando un brillante e personale percorso verso l’autorealizzazione. 


The teaching team of International Meyerhold | Summer School are professionals with long experience both in practice and in teaching. Everyones through their creativity, supported by constant study and work, they have achieved numerous successes in their field, developing a briliant and personal path towards self-realization.